۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹
تعداد بازدید: ۹۲۹۷۲
تیم ملی بسکتبال ایران با نتیجه ۷۱ به ۶۹ مقابل ساحل عاج متحمل شکست شد. چه بسا اگر به خاطر اعتراض دمیر، در ثانیه های پایانی سومین پرتاب پنالتی به ساحل عاج داده نمی شد، ملی پوشان ایران موقعیت رقابت برابر و حتی پیروزی را به دست می آوردند.
کد خبر: ۳۳۹۴۰

به گزرش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به واسطه موقعیت و پیشینه دو تیم برزیل و اسپانیا در بسکتبال جهان و اینکه هیچ خوش بینی برای رقابت نتیجه بخش برابر این دو تیم نبوده و نیست، دیدار با ساحل عاج حساس ترین دیدار تیم ملی بسکتبال ایران درجام جهانی به حساب می آمد چرا که رقابت با این تیم که در رنکینگ جهانی در رده ۴۲ و ۲۰ پله پایین تر از ایران است، فرصتی بود برای بسکتبال ما تا با کسب پیروزی، موقعیت خود را برای کسب سهمیه المپیک به عنوان بهترین تیم آسیایی حفظ کند.

«قاتق»نانی که «قاتل» جان بسکتبال شد/ «دمیرِ» سهمیه المپیک نگیر!

هاکان دمیر در دیدار برابر ساحل عاج اشتباهات فنی و اخلاقی زیادی مرتکب شد که منجر به شکست ایران و از دست رفتن سهمیه المپیک شد

نقش بیشتر سرمربی در شکستی که سهمیه المپیک را پراند

رقابت با ساحل عاج و شکست دور از انتظار برابر این تیم اما رویای المپیک دوباره را به طور کامل از سرِ بسکتبال ایران پراند. تیم ملی بسکتبال ایران در این دیدار بسیار پر افت و خیز بود طوریکه نه بازیکنان کنترلی روی عملکرد خود داشتند و نه سرمربی تیم و چه بسا سهم سرمربی در رقم خوردن این شکست بیشتر و پررنگ تر هم بوده است.

«هاکان دمیر» که بدون هیچ زحمتی برای کسب سهمیه جام جهانی، در این جام روی نیمکت تیم ملی بسکتبال ایران نشسته است با فسلفه دفاعی و تمرکز روی آن کار با ملی پوشان را آغاز کرد و با تاکید روی آن پیگیری برنامه هایش بود اما تیم ملی در دیدار برابر ساحل عاج مانند برزیل، اصلا دفاع نداشت همان طور که انسجام گروهی و روحیه لازم برای بازی را هم نداشت.

شکست سنگینی که تیم ملی بسکتبال برابر برزیل متحمل شد در از هم گسستگی روحی بازیکنان در دیدار برابر ساحل عاج بی تاثیر نبود همان طور که خودِ هاکان دمیر نیز پیش از این بازی اذعان داشت که ریکاوری ذهنی بازیکنان راحت نیست. چهار کوارتر رقابت با ساحل عاج نشان داد که این مهم به خوبی انجام نشده است چرا که بازیکنان در طول بازی از نظر روحی بسیار متزلزل بودند. البته هماهنگی آنها در این رقابت قابل تحمل تر از دیدار اول بود اما نه به اندازه ای که کمک حال‌شان برای استفاده از فرصت ها شود.

در جریان دیدار برابر ساحل عاج، بهنام یخچالی به نسبت دیگر بازیکنان عملکرد بهتری داشت و توانست از مهارت های فردی اش به خوبی استفاده کند کمااینکه تاثیرگذارترین بازیکن هم شد اما در عملکرد دیگر بازیکنان باعث شد وضعیت تیم ایران به خصوص در زیر سبد خیلی به هم ریخته و آشفته باشد. البته در دقایقی از بازی که حامد حدادی وارد زمین می شد به طور محسوسی کمک حال هم تیمی هایش در نظم گروهی و کسب امتیاز می شد اما ادامه به کارگیری مستمر حدادی بعد از سه خطائه شدن، اشتباهی بود که در مورد این بازیکن انجام شد.

شاید بهتر بود در راستای استفاده بهینه از حامد حدادی و بعد از سه خطائه شدن، او از زمین خارج می شد و فقط در موقعیت های حساس به کار گرفته می شد نه اینکه اجازه داده می شد با پنج فوله شدن کلا ادامه بازی را از دست بدهد که خود ضربه ای بود به تیم ملی در دقایق حساس و تعیین کننده رقابت برابر ساحل عاج.

یکی دیگر از اشتباهات هاکان دمیر در رابطه با بازیکنان و به کارگیری آنها، در ترکیب اولیه که وارد زمین کرد به چشم آمد. حسین علی اکبری یکی از بازیکنان این ترکیب بود اما او پس از حدود سه دقیقه حضور در زمین از ترکیب خارج شد و تا پایان بازی هم دیگر فرصت بازی پیدا نکرد. این نشان داد که در انتخاب ترکیب به اصطلاح استاتر، درایت کافی به خرج داده نشده همان طور که نسبت به ترکیب اولیه منتخب برای دیدار با برزیل هم انتقاداتی مطرح بود.

«قاتق»نانی که «قاتل» جان بسکتبال شد/ «دمیرِ» سهمیه المپیک نگیر!

عملکرد تیم ملی بسکتبال در دیدار برابر ساحل بسیار پرافت و اخیز بود؛ ایران در رده ۲۲ و ساحل عاج در رده ۴۲ رنکینگ جهانی قرار دارد

حرکت اشتباه اخلاقی که مکمل اشتباهات فنی شد

اشتباه بزرگ تر سرمربی تیم ملی بسکتبال اما وقتی رخ داد که مرتکب حرکت دور از شان و غیرحرفه ای یک مربی در سطح جام جهانی شد آنهم در حساس ترین ثانیه های بازی که هنوز شانس برنده شدن برای تیم ملی ایران وجود داشت. ماجرا هم از آنجا آغاز شد که در ۱۳ دقیقه پایانی بازی، داور بازی به خاطر خطای محمد امینی دو پرتاب پنالتی در اختیار حریف قرار داد. هاکان دمیر اما نسبت به این اعتراض به قدری شدید معترض شد که خطای تکنیکال از او گرفته شد و یک پرتاب پنالتی دیگر به ضرر ایران گرفته شد.

دمیر در مجموع نسبت به قضاوت بازی در دیدار برابر ساحل عاج اعتراض داشت و حتی در نشست خبری بعد از بازی هم تاکید داشت که داور سرنوشت تیمش را تغییر داده است. بررسی عملکرد داور و صحت و سقم گفته دمیر در این گزارش نمی گنجد، آنچه مورد توجه است اینکه حرکت اینگونه مربی که منجر به تکنیکال شود بدترین نوع برخورد یک مربی با نظام مسابقات است که هاکان دمیر در دومین بازی جام جهانی و برای دومین بار مرتکب آن شد.

تیم ملی بسکتبال ایران با نتیجه ۷۱ به ۶۹ مقابل ساحل عاج متحمل شکست شد. چه بسا اگر به خاطر اعتراض دمیر، در ثانیه های پایانی سومین پرتاب پنالتی به ساحل عاج داده نمی شد، ملی پوشان ایران موقعیت رقابت برابر و حتی پیروزی را به دست می آوردند.

در هر صورت دیداری که به زعم بسیاری از اهالی بسکتبال می توانست بهترین فرصت برای تیم ملی ایران باشد تا اولین برد خود را در جام جهانی به دست آورده و مسیرش را برای المپیک هموار کند، خیلی راحت از دست رفت چرا که دیدار سوم و پایانی تیم ایران در مرحله مقدماتی برابر اسپانیا، مدافع عنوان قهرمانی و تیم اول رنکینگ جهانی است و مسلم است که شانسی برای پیروزی کشورمان در این دیدار نمی توان در نظر گرفت.

از طرفی دو روز پیش تیم ژاپن موفق به شکست فنلاند شد و بنابراین فعلا بهترین تیم آسیایی در جام جهانی ۲۰۲۳ به حساب می آید و می تواند تنها سهمیه مسابقات با این عنوان را در اختیار بگیرد.

برچسب ها: بسکتبال تیم ملی بسکتبال جام جهانی بسکتبال هاکان دمیر
ارسال نظر
آخرین اخبار